Werkt de wildwestwaarschuwing wel? Onderzoek naar de vrijstellingsvermelding Let op! U belegt buiten AFM-toezicht

In het september nummer van het Tijdschrift voor Toezicht beschrijven Nynke van Egmond- de Boer en ik (team Consumentengedrag) een onderzoek naar de vrijstellingsvermelding Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. In experimenten in het AFM Consument&Panel leidt afwezigheid van deze waarschuwing tot een hogere investeringsintentie, vooral bij vermogende respondenten die de melding niet kennen.

vb-vrijstelling-prospectus

Voor beleggingsaanbiedingen aan particulieren die buiten toezicht vallen, geldt sinds 2012 een verplichte vrijstellingsvermelding in een vast formaat. In een gerandomiseerd experiment tonen we aan dat afwezigheid van de melding ‘Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunning- en prospectusplicht voor deze activiteit’ leidt tot een hogere investeringsintentie (het effect op het daadwerkelijke gedrag is niet gemeten), vooral bij vermogende respondenten die de melding niet kennen (42 procent van de populatie).

Dit lijkt in lijn met een doel van de waarschuwing, namelijk consumenten beschermen door ze te wijzen op hun grotere eigen verantwoordelijkheid bij deze producten.

Met dit gerandomiseerde experiment laten we zien dat het nuttig en uitvoerbaar is voor toezichthouders om hun interventies te testen op effectiviteit.

We hebben onderzoek gedaan met een experimenten onder respondenten met meer dan €100.000 vermogen. Dat zijn potentiële beleggers want een van de mogelijke gronden voor een vrijstelling is namelijk als de waarde van de effecten ten minste €100.000 per belegger bedraagt (zie www.afm.nl/vrijstelling voor meer informatie). De €2,5 miljoen vrijstelling wordt verhoogd naar €5 miljoen. En vanaf 1 oktober 2017 geldt een meld- en informatieplicht voor aanbieders van vrijgestelde beleggingen.

Werkt als je ‘m niet al kent
In algemene zin was de koopintentie in het experiment laag. Toch vonden we een significant effect van aan/afwezigheid van de vrijstellingsvermelding; vooral respondenten die de waarschuwing nog niet kenden, gaven een minder lage koopintentie aan.

fig5zijlstravegmond

In dit experiment hebben we niet daadwerkelijk gedrag bestudeerd, wat we bijvoorbeeld wel gedaan hebben bij het onderzoek naar de kredietwaarschuwingszin; ‘Let op! Geld lenen kost geld’ geen onmiddellijk effect in verkoopomgeving (december 2016).

Wil je het hele artikel hebben? Stuur me een mailtje of download hier Werkt de wildwestwaarschuwing wel_TvT.

Advertenties

2 gedachtes over “Werkt de wildwestwaarschuwing wel? Onderzoek naar de vrijstellingsvermelding Let op! U belegt buiten AFM-toezicht

  1. Pingback: How to prove, how to interpret and what to do? Uncertainty experiences of street-level tax officials – wilte

  2. Pingback: The effect of tweet risk warnings on attractiveness, search, and understanding (FCA) – wilte

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s