Week van Wilte in Tweets #31

Door vakantie een paar weken over geslagen voor #wvwit. Ook minder getweet. Hierbij een “weken van Wilte in tweets”.

Search for Yield

“Door de lage rente op spaargeld zijn consumenten op zoek naar alternatieven met een hoger rendement, waardoor ze ook meer risico kunnen lopen.” schrijft de AFM in haar Agenda 2017. Spaarrentes die naar nul gaan dragen daar aan bij. Zie ook Negatieve spaarrente en spaargedrag met Mark Pooters, ESB 101(4732), 14 april 2016, p.272. [pdf]. DFT: Spaargeld gaat naar kluis en Z24 hierover Negatieve spaarrente? Dan stopt een derde van de spaarders geld in een kluis.

Hoe hoog de (nominale) rente is (of voorgespiegeld risicovrij rendement) bepaalt ook de risico-inschatting/vermogens-allocatie, blijkt uit interessant consumentenonderzoek uit Harvard.

LianFig2

AFM optredens

Mijn collega Jeroen van den Bosch zat in een webinar van ABP over de pensioenpot. Daarin maakte hij ook mooie reclame voor de gedragsdeskundigen bij de AFM. Job van Wolferen en ik namen recent een filmpje op over gedragswetenschappen bij de AFM (www.afm.nl/cg), binnenkort te zien. En Online Dialogue (bedrijf van Bart Schutz) schreef ook wat over EUropean COngress of Psychology, waar ik ook sprak (mijn slides)

Niet van de AFM, maar wel relevant voor de discussies over eigen verantwoordelijkheid versus paternalisme:

Webstats & belegginskosten

Nu ook blogpost over werk van FCA naar surfgedrag beleggers en hun kostenbewustzijn. Intentie (kosten zijn echt heel belangrijk bij mijn beslissing) strookt niet met gedrag (weinig pageviews voor pagina’s met kosten, bijna niemand sorteert beleggingen op kosten).

Ander interessant onderzoek

Nieuwe hobby

Spotify playlist met een bepaald thema maken. Zo heb ik al “fruit”, “dag van de week”, “3G” (drie dames), “herhalende bandnaam”. Ook leuk voor quizzes denk ik.

Coole filmpjes

Geef een reactie

