Week van Wilte in Tweets #24

Gedragswetenschappelijk onderzoek
Net gepubliceerd, een stappenplan van de AFM om goed onderzoek te doen.

Empirische rechtswetenschap
Voor mij nieuw onderzoek; meer informatie leidt vooral bij lager opgeleiden tot minder hoge (realistischere?) strafmaat. Kop van het NSCR nieuwsbericht vind ik gek (“Waarom vinden burgers dat rechters te licht straffen?“), denkt de lading slecht en het onderzoek geeft ook geen antwoord op deze vraag. Kop van Rechtspraak.nl is beter.

Volgens mij een nog vrij onontgonnen gebied, de empirische rechtswetenschappen. Ander mooi voorbeeld:

Persuasion Blog
Op zijn weblog Persuasion Blog analyseert en fileert Steve Booth-Butterfield vaak papers. Lekker kritisch, heeft wel wat weg van Andrew Gelman. Wat niet helpt, is dat Booth een eigen jargon -consequent- gebruikt. Hoewel ik het blog al tijd lees, ken ik nog steeds niet al zijn stokpaardjes en wat zijn termen precies betekenen.

Andere goede kritische wetenschapper is Stuart Ritchie

Leve internet

Grafieken

Geef een reactie

