Campagne tegen schulden?

Gepubliceerd in Spits op 27 augustus 2007

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) bestaat 40 jaar. In deze periode heeft SIRE bijna honderd campagnes gemaakt over onderbelichte maatschappelijke onderwerpen. Met de jubileumcampagne “U mag het zeggen” roept SIRE Nederlanders op hun maatschappelijke betrokkenheid te laten zien. Op de website http://www.umaghetzeggen.nl [link doet het niet meer] kan je stemmen op onderwerpen voor de nieuwe SIRE campagne in 2008. Of je kan zelf een onderwerp bedenken. Het winnende idee wordt een campagne van minstens een half miljoen euro.

Op financieel vlak zijn er al een paar suggesties gedaan. Zo schrijft Frans Matthijsse: “Ik vind het belachelijk dat geldleenreclames worden uitgezonden. Hebben die lui boter op hun hoofd? Het gemak (zo lijkt het) waarmee je geld kunt lenen lijkt zo mooi. Maar hoeveel mensen zijn er niet door in de problemen gekomen.”. En cabaretier Martijn Oosterhuis (bekend van de Lama’s) schrijft: “Ik maak mij zorgen over het gemak waarmee jongeren leningen aangaan voor consumptie”.

Volgens CBS cijfers is er in de eerste helft van 2007 voor ruim vijf miljard euro aan nieuwe kredieten afgesloten. Dit zijn leningen voor consumptieve doeleinden, zoals auto’s, meubels en elektronica. Die vijf miljard euro is inclusief roodstand op een betaalrekening en creditcardkrediet. De rente bij die vormen van lenen is vaak veel hoger dan de rente op bijvoorbeeld een persoonlijke lening.

Wanneer je de lening keurig aflost is er natuurlijk geen probleem. Maar voor steeds meer mensen blijkt dat lastig. Het aantal zaken voor de schuldsanering is tussen 2000 en 2005 bijna verdubbeld naar 15.000 zaken. Van de mensen in de schuldhulpverlening is ruim 40% jonger dan 35 jaar. Ter vergelijking: ruim een kwart van de Nederlandse volwassen bevolking is tussen de 18 en 35 jaar oud. Jong volwassenen hebben dus duidelijk meer problemen met schulden dan ouderen.

Het probleem dat Martijn Oosterhuis signaleert is dus reëel. Tot 20 september kan je er nog op stemmen bij SIRE. Voorlopig staat “Boterhamworst met gezichtjes” van de makers van het weblog GeenStijl bovenaan.

(uiteindelijk won Pleegouders in beeld)

Grafiek: Leeftijd schuldenaren

  • 18 – 35 jaar – 42%
  • 36 – 50 jaar – 43%
  • 51 – 64 jaar – 13%
  • 65+                  2%

(bron: Monitor Wsnp, IVA 2006)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s