Irritante reclames en slechte websites

Gepubliceerd in Spits op 18 december 2006

Bijna 90% van de Nederlanders vindt leenreclames irritant en misleidend. De overheid zou ze moeten verbieden vindt een ruime meerderheid. Een motie om kredietreclames voor persoonlijke leningen op tv te verbieden is onlangs door de Tweede Kamer aangenomen.

Tweederde zapt direct als er een leencommercial op tv is. Vooral lager opgeleiden en vrouwen vinden de spotjes misleidend. Deze twee groepen zijn oververtegenwoordigd in de AFM-doelgroep Adviesgevoeligen. Een adviesgevoelige zoekt zelf weinig uit en vertrouwt veel op het advies van adviseurs en familie.

Bijna 80% van de ondervraagden vindt dat een overheidscampagne moet waarschuwen tegen de gevaren van onverantwoord lenen. Vooral lager opgeleiden zien hier een taak voor Postbus 51. Naast de overheid zien consumenten ook een verantwoordelijkheid voor aanbieders en zichzelf (zie grafiek, hier hele onderzoeksrapport van Blauw voor Interbank van september 2006: Onderzoeksrapport-20InterBank-20–20Kredietreclames)

Ook op het web doen kredietverstrekkers het slecht. Terwijl de gemiddelde Nederlandse website een mager zeventje scoort, krijgen internetpagina’s van kredietverstrekkers gemiddeld een 5,3. Google.nl krijgt het hoogste cijfer (8,3) en ook de Postbank en de Rabobank scoren wel hoog: gemiddeld een 7,7.

blauwintgerbankTV2006

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s