Week van Wilte in Tweets #9

Negende aflevering van #wvwit met: waarom rapporteren mannen meer sekspartners dan vrouwen, culturele pensioenen, ik probeer mijn pensioen-filter bubble door te prikken door veel 50plussers te volgen, R rules, Oeteldonk, en een coole klok.

Dating Apps
Aanstaande dinsdag is in Pakhuis de Zwijger Match me if you can – Een avond over liefde in tijden van dating-apps (ik ga er heen). In samenwerking met de Volkskrant die er afgelopen zaterdag veel over schreven waaronder:

Een statistiek uit het artikel klinkt logisch onmogelijk, namelijk dat (hetero)mannen gemiddeld meer sekspartners hebben dan vrouwen:

Theorieen van andere twitteraars:

Selectie-bias van @BramFokke speelt hier denk ik niet want er werd specifiek gevraagd naar sekspartners naar aanleiding/via app gevraagd. Hypothese zou wel kunnen kloppen als alleen tinderenden respondenten gevraagd zou zijn over al hun partners. En op wereldniveau vermoed ik dat er ook een discrepantie is tussen aantal gerapporteerd door mannen en vrouwen. En dan is selectie-bias in respondenten geen antwoord.

Ook de trio’s van @Vorkbaard maken op totaal-populatieniveau niet uit (met aanname dat verdeling man/vrouw 50/50 is). Makkelijk voorbeeld: hele populatie bestaat uit 2 mannen MA en MB en 2 vrouwen VX en VY. Als MA een trio heeft met VX en VY, dan hebben beide vrouwen een sekspartner, gemiddeld voor alle vrouwen = 1. Bij de mannen heeft MA 2 partners en MB 0, dus gemiddeld voor alle mannen = 1.

Kortom, ik denk dat het inderdaad bekende fenomeen vooral veroorzaakt wordt door sociaal wenselijk antwoorden, waarbij wat “sociaal wenselijk” is voor mannen (veel) anders is dan voor vrouwen (weinig). Misschien is de delta, het verschil, de discrepantie wel een mooie maat voor (seksuele) emancipatie. Hoe lager (of preciezer: hoe dichter bij 0), hoe meer mannen en vrouwen op elkaar lijken. Delta kan ook negatief zijn, dan is sociale stigma andersom dan nu (nu: veelvrijende mannen zijn cool, veelvrijende vrouwen zijn sletten).

Dating apps en de algoritmes vind ik al een tijdje interessant, zie deze eerdere tweets (niet van afgelopen week, maar van langer geleden). En boek Dataclysm van OKCupid oprichter Christian Rudder wil ik altijd nog lezen.

link naar ungated versie Data mining the heart – How do we choose a mate? What scientists are learning from online dating.

En grappig in aanloop naar Valentijsdag

Culturele pensioenen
Onderzoek(je) naar pensioenopbouw van kunstenaars van Universiteit Tilburg voor FNV Kiem heb ik een thread samengevat. Waarom kunstenaars niet sparen voor pensioen is vergelijkbaar met andere zzp’ers; geen geld.

En met de kudos van (ex)DasKapital pensioenexpert Jeroen van Wensen ben ik ook blij

R rules
Heel mooi voorbeeld, inclusief alle code om het zelf te doen, van toepassing van statistiekprogramma R: sentiment analyse van tweets van @realDonaldTrump.

Mijn eigen stapjes om programma te leren staan hier http://wilte.nl/R/. Vooral de Coursera van Johns Hopkins was leerzaam en Data Analysis with R by Facebook op Udacity.

Echo chamber
In aanloop naar de verkiezingen probeer ik ook steeds dingen te lezen van partijen/mensen waar ik het hardgrondig mee oneens ben (om niet te veel in een filter buble te zitten). Daarom volg ik ook een paar 50plus accounts.

Helaas is de 50plus kant van het verhaal over pensioen vaak anektdotisch en met ‘alternative facts’. Want CBS meldt bijvoorbeeld (en ik geloof CBS wel):

Natuurlijk zijn die 2% zielig en moet daar wat aan gebeuren. Alleen blijkt meer dan een op de tien kinderen onder de 10 jaar ook onder de armoedegrens te zitten. Maar ja, die hebben geen stemrecht… (ik zou nu een gratuit plaatje van golfende babyboomers kunnen inpassen, maar dat is flauw).

America First
Ik ben geen carnaval-fan, maar dit vond ik grappig. Blijkt ook een hele Europese bandwagon #everysecondcounts te zijn als reactie op Lubach’s filmpje.

Klokken
Met mijn eigen project ben ik nog geen stap verder.

Geef een reactie

