Terugblik op mijn tweets van februari 2011 #OTOB

De onregelmatig verschijnende rubriek #OTOB: Oude Tweets Opnieuws Bekeken schijnt nu haar licht op februari 2011.

Effect toezicht
Onderwerp dat mij na aan het hart ligt. Oud-bestuurslid van de AFM Theodor Kockelkoren gaf daarover in 2011 een goede speech over Effectiviteit van de Wft. Op de AFM-site kan ik hele speech niet vinden (en link in tweet werkt ook niet meer), maar elders wel.

Corruption & Culture
Weer een broken link, maar paper is Corruption, Norms and Legal Enforcement: Evidence from Diplomatic Parking Tickets. Diplomaten bij de Verenigde Naties in New York hoeven geen (parkeer)boetes te betalen. Bijvoorbeeld Kuweiti en Egyptenaren doen dat dan ook niet, Finnen en andere Noord-Europeanen wel. Heel mooi natuurlijk experiment.

Zie ook samenvatting hier:

When the New York City government began stripping those with greater than three unpaid parking violations of their official diplomatic license plates, violations dropped by 98%. They conclude that legal enforcement clearly has a greater impact on corrupt behavior than social norms. (…) Consequently, the paper provides convincing evidence that stricter legal enforcement can reduce corruption.

Banking ecosystems
Tja, finance meets Biology, right in my wheel house: Systemic risk in banking ecosystems.

Beste stuk van veelschrijver Andy Haldane (Bank of England) vind ik nog steeds The dog and the frisbee (2012) (ik heb deel vet gemaakt):

(8) Conclusion

Modern finance is complex, perhaps too complex. Regulation of modern finance is complex, almost certainly too complex. That configuration spells trouble. As you do not fight fire with fire, you do not fight complexity with complexity. Because complexity generates uncertainty, not risk, it requires a regulatory response grounded in simplicity, not complexity.

Delivering that would require an about-turn from the regulatory community from the path followed for the better part of the past 50 years. If a once-in-a-lifetime crisis is not able to deliver that change, it is not clear what will. To ask today’s regulators to save us from tomorrow’s crisis using yesterday’s toolbox is to ask a border collie to catch a frisbee by first applying Newton’s Law of Gravity.

Haldane schreef ook mee aan Complexity theory and financial regulation (Science, 2016). Corresponding author Cars Hommes komt daarover een keer bij AFM meets Academics vertellen.

Pac-Man
De VIDE bijeenkomst herinner ik me nog goed: “Market Oversight Games“. Aansprekend verhaal van Maarten Pieter Schinkel, die later ook nog interessant werk gedaan heeft aan hypotheekrenteopslage (zie Wetenschapper als hypotheekrentewaakhond).

IFTTT
Zeer handige lifehacking-tool: If This Then That. Gebruik ik bijvoorbeeld om nieuwe blogposts automatisch te twitteren. En ik gebruik IFTTT om links van alle tweets die ik like automatisch naar Pocket te sturen, zodat ik ze later op mijn e-reader kan lezen. En alle tweets met #wp komen automatisch op Jane’s blog https://janezijlstra.wordpress.com/

Krasloten
Cool verhaal over een statisticus die kraskaart-systeem kraakt: Cracking the Scratch Lottery Code.

Geef een reactie

