Week van Wilte in Tweets #8

Een selectie van mijn tweets van de afgelopen week. Mijn hele tweetarchief is te vinden op wilte.nl/tweetnest.

MIE
Woensdag 1 februari was ik op het Marketing Insights Event (MIE) in Utrecht. Een aparte blogpost bevat mijn recap. De presentatie predictive policing heeft wel de top-10 beste presentaties gehaald, 6e met een 8,39 [pdf van presentatie]. Die van Aegon pensioen -mijn favoriet- niet (presentatie niet vrijgegeven).

Presentaties die vrijgegeven zijn scan ik meestal nog even. Wordt dus mogelijk nog vervolgd.

Boiler room
In beide zaterdagkranten die ik ontvang aandacht voor beleggen; boilerrooms in Volkskrant, met schrijnende case, en 7 aandachtspunten bij beleggen buiten toezicht in FD. De AFM heeft consumenteninformatie over boilerrooms. En meldde begin dit jaar dat de AFM in 2016 voor 22 boilerrooms had gewaarschuwd (waaronder die uit het Volkskrant-voorbeeld).

Trump et al
Veel tweets blijken over de nieuwe US president te gaan. Een selectie:

Averechts effect kwaliteitsinformatie
Interessant paper over verkoop van babymelk in China. Na melamime schandaal in 2008, voert een producent kwaliteitsbewaking in en een ISO-keurmerk. Daarover adverteren op website of in winkels leidt tot lagere verkoop.

We show that disclosure of information about product quality can have a negative impact on consumers’ purchase decisions and self-reported trust in the industry, as information reminds consumers of past scandals and draws their attention to safety risks.

Digitale Marketing
Ook op MIE met wat mensen over gepraat: wat kan er allemaal online (veel), maar wat gebeurt er concreet (weinig?). Vaak is enige voorbeeld/best practice altijd Booking.com. Moet toezichthouder zich zorgen maken?

Goede Tegenlicht documentaire is What makes you click, met onder meer Bart Schutz. En ook Ronald Voorn heeft er een sterke mening over, zie mijn review van zijn boek Voodoo marketing.

Maatwerk in pensioen
Mooi Netspar-paper, waar ook mijn collega Sara aan meewerkte. Bevat ook mooie cijfers van daadwerkelijk gebruik van keuzemogelijkheden. Zie ook Welke keuzemogelijkheden zijn wenselijk vanuit het perspectief van de deelnemer?

Roel Mehlkopf geeft samenvatting in een kort filmpje

Duurzaam
Triodos vindt dat het begrip duurzaamheid niet meer werkt. De bank heeft onderzoek naar perceptie van duurzaamheid laten doen.

Uit het onderzoek blijkt dat de consument wel degelijk bereid is duurzame producten te kopen. 85% procent is voornemens dat te doen als de prijs hetzelfde is. 42% is daartoe zelfs bereid als het product 10% duurder is. 15% let nooit op duurzaamheid bij zijn keuzes.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s