Recap Marketing & Insights Event (#MIE17) – woensdag 1 februari

Vandaag was ik bij de eerste dag van MIE2017. Een samenvatting, vooral op basis van mijn tweets.

[Update 4 februari: ik heb links naar beschikbare presentaties toegevoegd]

MIE [www.mie.nl] is “Nederlands grootste Marketing & Insights Event”;

Op 1 & 2 februari 2017 organiseert de MOA voor de 15e keer Nederlands grootste Marketing & Insights Event (MIE) in het Media Plaza Utrecht. Het MIE is hét event waar het allerlaatste op het gebied van marketing, insights en analytics wordt gepresenteerd.

Ik vermoed dat ik er voor de vijfde keer bij was, ik denk dat ik rond 2005 voor het eerst ben geweest. Toen nog het Sparta stadion (Het Kasteel), daarna is het een paar keer in de Kuip geweest en ook een keer in Amsterdam. Nu was Media Plaza in Utrecht de -prima- gastheer.

Key-notes
De key notes heb ik niet gezien. Onderstaande tweet naar aanleiding van de opening vond ik wel grappig. Gezien de drukte bij de garderobbe was de afsluitende presentatie ook niet heel druk. Difrax (Vivienne van Eijkelenborg, Zakenvrouw van het jaar 2016) en De Parade (Terts Brinkhoff en Loes Luca) zijn niet mijn ding.

Predictive Policing
Een van de workshops waarom ik dit jaar naar MIE wilde: Criminaliteit Anticipatie Systeem: Predictive Policing bij de Nederlandse Politie door Dick Willems [slides].

De Nederlandse Politie is op basis van data science in staat te anticiperen op misdaad. Dit doen wij met het Criminaliteit Anticipatie Systeem (CAS). Hierdoor zijn we beter in staat met behulp van preventieve acties het criminele “werkproces” te verstoren. In deze lezing zal de werking van CAS worden besproken, en het daarop aanhakende proces om de door CAS geleverde informatie om te zetten in politie-actie.

Willems plot rasters van 125 bij 125 meter op landkaarten en voorspelt met statistische modellen waar de kans op een woninginbraak relatief hoog is. Voorspelling bijvoorbeeld op eerdere aangiftes, maar ook socio-demografische (CBS) cijfers en adressen van bekende inbrekers.

Als voorbeeld Nieuw West Noord in Amsterdam: 3% van de vakjes wordt als hoog risico aangemerkt. Van de 25 woninginbraken in een week (!) vonden er 5 (=20%) plaats in een hoog risico vakje. Prima hit-rate.

CAS wordt nu ook in rest van Nederland uitgerold en ook voor andere misdaadtypes. Ik vond het een interessant verhaal, gaaf dat dit kan maar ook realistisch over de (verdere) mogelijkheden. En mooi dat de politie kan shinen met dit werk van hun data scientist.

Op Misdaad in Kaart kan je trouwens zelf zien of en waar er de afgelopen drie maanden in je omgeving is ingebroken.

Journey Mining door Aegon
Mijn tweede sessie was Aegon Pensioen verbetert de Customer Journey op basis van real life data door (vooral) Martijn Koopmans, Manager Service Excellence [geen slides gedeeld].

Met Customer Journey Analytics i.c.m. big data analyse, journey mining en tekst mining, maakt Aegon de klantreis, het klantverhaal en de klantbeleving inzichtelijk. Resultaat: continue verbetering van de klantbeleving en effectievere klantprocessen. We nemen je mee op reis binnen Aegon en laten zien hoe medewerkers in de hele organisatie, met data en inzichten uit de Customer Journey verbeteringen in de klantreis initiëren, prioriteren en besturen.

Interessant waren de voorbeelden waar tekst mining andere cijfers opleverden dan handmatige classificatie. Dat speelde bij call reasons, wat is het echte verhaal van de klant? En ook bij de First Time Resolution (in één keer opgelost) classificatie; die was >90% volgens Aegon zelf, maar rond de 70% volgens tekst analyse en zelfs maar 60% als ook de surveys na afloop klantcontact verwerkt werden.

Goed om te zien dat de data uiteindelijk de doorslag geeft. En ook sterk Koopmans/Aegon hier transparant over is en duidelijk een intrinsieke drive toont om daadwerkelijk klant centraal te stellen.

Klantreis aankoop pensioen
Een derde voorbeeld ging over de klantreis bij een kapitaalverzekering. Daarin bouw je geld op, om bij pensioen een uitkering mee aan te kopen. Aegon ziet twee dips: een wanneer zes maanden voor de uitkering de aankondigingsbrief komt (deel wil dat al eerder, 10% zelfs een jaar of langer voor uitkeringsfase). De tweede dip is bij de offerte voor het uitkeringsproduct; mensen voelen zich door reminders onder druk gezet. Maar: telefonisch contact werkt hier goed.

Ik vond deze presentatie de beste die ik gezien heb. Dat komt natuurlijk ook omdat het een zeer relevant onderwerp is. De openheid en de wil om te verbeteren vind ik ook prijzenswaardig. En verder zat het verhaal retorisch erg goed in elkaar, Koopmans leidde het mooi in (en uit) via een gesprek aan de keukentafel met zijn kinderen.

Funda
Het funda Huis: de Big Data en de marketingstrategie [slides]:

1 miljoen bezoeken per dag en 10 miljoen zoekopdrachten per maand zorgen samen voor zo’n 1 miljard bekeken woningen per jaar. Maar die getallen zeggen meer dan alleen dat Nederlanders graag wegdromen bij mooie huizen. Dataspecialisten van funda zijn aan de gang gegaan met een uniek project: ze verzamelden alle clicks en zoekopdrachten om in kaart te brengen waar funda-bezoekers nou precies van dromen, én hoe dat beeld omgezet kan worden in het ontwerp van een huis: het funda Huis. Tijdens deze sessie deelt funda de analyse, aanpak en de marketingstrategie achter het funda Huis. Inclusief VR-tour!

Het Funda huis was een PR-schot-in-de-roos en past in “Data als Funda’s duurzame concurrentievoordeel“-gedachte. Het huis is namelijk ontworpen op basis site-gebruik over droom, wens en realiteit.

Aardige presentatie en vooral interessant om de cijfers van Funda te zien.

Univé
Twee presentaties na de lunch, die waren iets minder interessant en relevant voor mij.

Univé – verzekerd van continu inzicht en verbetering [slides]

Univé heeft met ondersteuning van Store Support een dashboard ontwikkeld waarin de integrale klantreis centraal staat. Alle klantfases en touch points worden weergegeven mét de klantwaardering. Deze leiden tot één overkoepelende KPI: de Customer Experience Index (CXI).

Het dashboard staat hieronder. Verder was interessant te zien dat per fase verschilt welke metric/KPI het beste voorspelt. En +1 voor Winsum.

4 B’s
Weg met oude marktonderzoek- en strategiemodellen. Tijd voor iets nieuws! [slides]

De bekende modellen werken niet meer. Tijd voor iets compleet nieuws. Tijd voor een model dat kijkt naar de complete context. Een model dat organisaties écht richting geeft. Dat draait om twee vragen: doen we de juiste dingen en doen we de dingen goed? Hoe? Door het combineren van data, kennis van mensen om gedrag te beïnvloeden en design als vermogen om creatieve oplossingen te bedenken. Willem Brethouwer en Roxanne van Gaalen nemen je mee naar de nieuwe tijd.

Waar gaat het om in bedrijf?

  1. Basispositie
  2. Bezieling (hoe moet spion zich in jouw organisatie gedragen om niet op te vallen?)
  3. Belofte
  4. Bewijs (op welke andere organisatie ben jij het meest jaloers? En waarom?)

Aardige presentatie, waarbij zaalparticipatie en interactie heel erg werden opgezocht. 4B’s hebben wel wat van Sineks Start with why (refereerden ze ook aan).

Recap recap
Boeiende en nuttige dag, ook door de gesprekken tussen de sessies (Wakoopa, AdFact, TNS Nipo Kantar, Blauw, Actito). En ik heb ook wat over TV-beugels geleerd.

Advertenties

Een gedachte over “Recap Marketing & Insights Event (#MIE17) – woensdag 1 februari

  1. Pingback: Week van Wilte in Tweets #8 – wilte

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s