Review: Voodoo-marketing


Voodoo-marketing (2015) by Ronald Voorn (@ronvrn) en Jan Dijkgraaf

My rating: 4 of 5 stars

 

Voorn en Dijkgraaf ageren tegen Voodoo-marketing, de geheime trucs om consumenten te verleiden. Ze zijn helder in hun standpunten en brengen hun argumenten krachtig. Ook benoemen ze wat ze (a) wel vinden kunnen, (b) wat op het randje is en (c) wat echt niet kan (voodoo). Het tegenovergestelde van voodoo-marketing is “good do-marketing”.

Het boekje leest snel en makkelijk weg. De uitgebreide bronverwijzingen vind ik heel fijn. Inhoudelijk ben ik het niet altijd eens met Voorn en Dijkgraaf; ik vind ze op bepaalde punten te ver gaan, te bevoogdend/paternalistisch. Dan laten ze aanbieders te weinig ruimte. Ik heb dus een andere “beïnvloedings-ethiek” (p.143, gebaseerd op Pierre Winkler) dan de schrijvers. We zijn het wel eens dat het een belangrijke discussie is.

Is iets voodoomarketing?
Zo betitelen Voorn en Dijkgraaf A/B testen als “echt voodoo”, daar ben ik het dus heel erg mee oneens. “Storytelling” zit nog net aan de goede kant van het randje. En ook de zes principes van Cialdini zijn verdacht, zitten ook nog net aan de goede kant (vind ik ook te vergaand); “wees alert op de 6 van Cialdini” (p130).

Om te beoordelen of iets voodoomarketing is hanteren wij 5 vragen als criteria:

  1. Wordt de methode bewust en met intentie ingezet?
  2. Hoe open of verborgen is de methode?
  3. In welke mate respecteert de beïnvloeder de vrije keus/wil van zijn klanten/burgers?
  4. Brengt het gedrag van de beïnvloeder (dan wel het nalaten van gedrag) schade toe aan consumenten?
  5. In welke mate richt de beïnvloeding zich op zwakkere groepen?
    (…)
    Iets is voodoo-marketing als er een verborgen methode wordt toegepast, er minder respect voor de vrije wil is, het schade tot gevolg heeft en helemaal als het gericht is op zwakkeren. De intentie maakt het alleen maar erger. Daarom spreken we van eerstegraads voodoomarketing (zonder intentie) en tweedegraads voodoomarketing (met intentie).

Oplossing
De oplossingen die Voorn en Dijkgraaf aanvoeren, vind ik soms ook te ver gaan. Een verbod op reclame voor kleine kinderen is prima, maar ik lees ook tussen de regels door dat “vanaf prijzen” (“vlieg naar Barcelona vanaf €99” [beperkt aantal stoelen]) veel meer aan banden gelegd moet worden. Het is bait & switch. Blijft de praktische vraag: hoeveel stoelen moet een KLM dan aanbieden om toch zo te mogen adverteren? Of mag er helemaal geen prijsdifferentiatie meer zijn? (lijkt mij zeer onwenselijk). Verbieden is niet altijd de beste oplossing.

Voorn en Dijkgraaf beschrijven wel ook nuttige technieken om je als consumen te wapenen tegen marketinggeweld:

stap 1: Herken de box (de context)
stap 2: Neem afstand (kan ook in tijd; slaap er een nachtje over).
stap 3: Gebruik de hersenen

Wat quotes/interessante referenties

p17:

p69 Over dynamic pricing:

p74: “Het beïnvloedingskennis-model van Marian Friestad en Peter Wright laat zien dat mensen door schade en schande wijs worden in hun leven en leren omgaan (coping) met beïnvloeding” (persuasion knowledge model).

p109

p147 Rol overheid:

Waar de overheid meer aan zou kunnen doen: het in de gaten houden van met name allerlei nieuwe digitale beïnvloeidings-methodes en dan speciaal alles wat te maken heeft met dark design, native advertising, dataverzameling, het aanmaken van psychologische profielen en privacy. Dat gaat dan om ontwikkelingen die worden ingezet om mensen verslaafd te krijgen aan bepaalde vormen van gedrag. (…) vooral zwakkeren in de samenleveing [hebben] daarvan te lijden.

Advertenties

2 gedachtes over “Review: Voodoo-marketing

  1. Pingback: Week van Wilte in Tweets #8 – wilte

  2. Pingback: Week van Wilte in tweets #14 – wilte

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s