Week van Wilte in Tweets #6 a.k.a Netspar pensioen workshop

Ben nog aan het zoeken wat de beste dag is voor wvwit. Voor editie #6 een kort weekje.

Netspar pension workshop
Veel van mijn tweets afgelopen woensdag, donderdag en vrijdag gingen over de Netspar International Pension Workshop. Bij mij om de hoek in Leiden en ik kon gelukkig naar veel praatjes (donderdag minder, toen was er een zeer interessante lunchlezing van Shaul Shalvi bij de AFM; daarover een andere keer meer).

Dag 1 Jonathan Cribb: auto-enrolment in UK leidt tot meer deelname (duh) maar ook tot hogere pensioencontributie

Terzijde: nogal wat ophef over de kosten voor mascotte Workee

Dag 1 Raymond Montizaan: over locus of control (bepaal ik mijn eigen toekomst) en of iemand wel of niet belegt. Interessant, maar weet niet hoe relevant/toepasbaar in de praktijk.

Dag 1 Ling-Ni Boon: longevity risk: to bear or to insure. Mijn collega Sara had gevraagd of ik daar heen wilde gaan. Heb alle slides gefotografeerd (paper niet beschikbaar), maar ik begreep er niet veel van;

Gelukig had de discussant ook het antwoord:

Dag 1 Jochem de Bresser: vrij technisch verhaal over vergelijken twee data-sets, wel duidelijk uitgelegd. En gratis kregen we er een tweede verhaal bij van de discussant.

Dat was dag 1 voor mij, key-note deel 1 overgeslagen en ik weet ook niet wie de thesis-prijs gewonnen heeft.

Dag 2 Milena Dinkova (Universiteit Utrecht): interessante RCT waarbij meer dan 3000 werknemers van een verzekeraar aangeschreven zijn met verschillende e-mails. Wat is effect van tailoring (op-maat maken). Is in gezondheidscontext ervaring mee opgedaan. Dit experiment weinig effect op bezoek & inloggen van PensioenCheck, of op tijd op die website.

Dag 2 Jennifer Alonso Garcia: waarom sparen mensen nog als ze gepensioneerd zijn, vergelijking tussen Nederland en Australië. Goed werk, minder relevant voor mij.

Wel factoid geleerd: in Australië wordt per 2 weken uitbetaald

Dag 3 Yue Li, Rik Dillingh and Mauro Mastrogiacomo – The Displacement Effect of Compulsory Pension Savings on Private Savings Evidence from the Netherlands, Using Institutional Differences across Occupations

Dag 3 Carla Welteke: In Duitsland is vroegpensioen voor vrouwen verhoogd van 60 naar 63 jaar. Met ingang voor geboortejaar 1952. Dus verschilanalyse mogelijk tussen cohort 1951 en 1952.

Dag 3 Torricelli et al over (consumentenvraag) naar duurzaam beleggen. Interessant onderwerp, maar door alle Tobit-regressies etc minder duidelijk hoe mooi de resultaten zijn (ouder of hoger opgeleid = meer interesse in duurzaam beleggen)

Discussant Paul Smeets sneed gebrek aan inzicht-gevende grafieken ook terecht aan. En: hoeveel rendement zijn beleggers bereid op te geven voor duurzaamheid? [Zie ook Schroders onderzoek eind 2016] Ik wil voor dit blog in de toekomst nog een post gaan schrijven over dit onderwerp, oa op basis van Bollen (2007) en Riedl & Smeets (2016).

Day 3 Peter Hudomiet over een nieuwe schaal van vier vragen om probability numeracy te meten. Die 4 vragen wil ik binnenkort in het AFM Consument&Panel laten meelopen.

Dag 3 Karabulut: hele mooie data-set, iets te lange aanloop in de presentatie. Financiële kennis van Zweedse buren heeft effect op oa aandelenbezit van randomly verdeelde asielzoekers.

In totaal 86 tweets verstuurd in de drie dagen dat ik bij de workshop was. Zal me wel wat volgers gekost hebben. Andere interessante tweets van afgelopen dagen, zonder verder commentaar:

Mijn bespreking van VIDE publicatieprijs genomineerden genereerde aardig wat bezoek, vooral omdat ik het ook op gepubliceerd had in de LinkedIn groep Handhaving & Toezicht. Altijd mooi voor een beginnend blog.

Geef een reactie

