Project: Turn-0-matic geeft % van de dag weer

Al een jaar of twintig heb ik een Turn-o-matic van de bakker op de Morsweg thuis liggen. Ik vond ‘m bij het grof vuil toen ze ermee ophielden, ergens halverwege de jaren ’90. En al ruim 20 jaar lang wil ik er een klok van maken die het percentage van de dag aangeeft, dat al voorbij is (dus 00 op middernacht en 50 om 12 uur ’s middags). Een percentage klok, of decimal time. Ooit probeerde Swatch Internet Time te lanceren; een dag telt 1000 beats.

Aanzet juni 2013:

Aanzet mei 2014:

Aanzet januari 2017:
Op maandag 9 januari ben ik naar MakerSpace Leiden geweest, naar het OpenFabLab. Vriendelijk ontvangen door Aart. Hij gaf een korte rondleiding en bleek ook verstand te hebben van electronica.

De motortjes om nummer om te draaien hebben 24Volt wisselstroom nodig. Bijvoorbeeld van een HP 500 printer. Of een Ikea halogeen lamp van 13Volt bleek ook te werken. Plugjes op de metalen balkjes van het lampje en Aart kon de Turn-o-matic laten draaien! Staat dus gewoon een beetje stroom op het lampje.

Daar moet ik dus bij kringloopwinkel naar op zoek. En dan een Arduino Uno met daarop een Relais Shield die als schakelaar gaat fungeren. “Even op internet zoeken naar wat software”. En de Arduino zit op ander soort stroom, dus apart van het draaimechanisme houden voor de veiligheid.

Hieronder mijn aantekeningen en zeer ruw schetsje (kring is niet helemaal gesloten, moet wel; “45” is de Turn-o-matic). Die blokjes met twee streepjes zijn stekkers.

img_1488

Als ik klaar was, moest ik ‘m vooral komen laten zien. Ik vermoed dat ik nog wel een keer eerder voor hulp langs moet. Kleine stapjes…

Een gedachte over “Project: Turn-0-matic geeft % van de dag weer

  1. Pingback: Week van Wilte in Tweets #9 – wilte

Geef een reactie

