Week van Wilte in Tweets – WvWiT #3

Ordening
In de Volkskrant stond in de Fotobijlage onder meer een foto met 72 blokjes Nederlandse kaas. De eerdere Cubes vind ik nog beter. Apart, strak en anders, daar houd ik wel van. Bijvoorbeeld deze sneeuwpatronen, of reclames van Bisley (perfectly organised [1], [2])

Transparantie en Toezicht
AMweb bericht over een scriptieonderzoek naar het effect van transparantie door de AFM op vertrouwen. Ik heb het onderzoek bij begeleider Fred de Jong opgevraagd. Onderzoekspopulatie lijkt wat aan kleine kant en het is expliciet survey onderzoek. De conclusie van de journalist “Waarmee Femke de Vries haar antwoord heeft.” lijkt me wat voorbarig.

Bij AFM doen we zelf ook onderzoek naar transparantie door, en vertrouwen in de toezichthouder; in de oratie van Femke de Vries beschrijft hoofstuk 8.3 al de eerste uitkomsten van een Randomized Controlled Trial onder 1000 respondenten. Begin 2017 verschijnt dit ook in artikel-vorm in tijdschrift Beleid en Maatschappij (artikel van Femke de Vries, Stephan Grimmelikhuijsen en van mij). Een vervolgonderzoek in nog meer natuurlijke setting zijn we nu aan het uitwerken en analyseren.

Kerstfilm

Professor Zwarte Piet?
Aan de Universiteit van Oregon leidde een Halloween feestje tot ophef: een prof had zich zwart geschminkt en een witte doktersjas aan getrokken. Naief en niet handig. Reactie van OU wel overtrokken.

Aan de andere kant ga ik ook mee met Rob Wijnberg over een stondpunt (zijn nieuwe standpunt is: Racisme is een groot probleem):

Een jaar of drie geleden zat ik, als er ergens op Twitter of op tv weer een debat over racisme was ontvlamd, nog behoorlijk in het tut-tut-ho-ho-kamp. ‘Laten we niet alles zomaar racisme noemen.’ ‘Laten we niet doen alsof heel Nederland racistisch is.’ In dat kamp zit ik al een tijdje niet meer. Na talloze Twitterdiscussies, gesprekken met mensen voor wie racisme dagelijkse realiteit is, en de vele stukken erover op De Correspondent, ben ik er veel meer van doordrongen: racisme is, ook in het moderne Nederland, een reëel probleem.

Appen en rijden

iTunes
Ik ben (ook?) vrij incompatibel met iTunes. Vind het een gedrocht van een programma. Of anders (en misschien beter) gesteld: de intuïtie van het programma is totaal niet de mijne, ik vind de oplossingen vaak niet logisch. En het is traag.

Geef een reactie

