OTOB #2 December 2010

Ik werk wat vooruit, doe Oude Tweets Opnieuw Bekeken (OTOB) #2 vlak na #1. Maar plan ‘m wat later in. In december 2010 stuurde ik 70 tweets de wereld in. Welke vallen me nu op?

Did not finish
Goed advies: het is niet erg om een boek niet uit te lezen.

There comes a point, however, in a book as in a relationship, where you just know this isn’t going to work out.

Vind ik nog steeds lastig. Misschien voor films en TV-series nog wel lastiger (ik spoelde op 4x snelheid wel eens films door). Maar in mijn Goodreads heb ik nu wel een boekenplank did-not-finish. Met nu 13 boeken erop. Soms omdat ik het heel snel een slecht boek vond (The People’s Act of Love), boek te saai werd na 150 bladzijdes (Vader van Kanusgard, ik begrijp de hype niet), of omdat wel aardige boeken waren was maar gewoon te lang (Svejk en Don Quichote). Misschien dat ik die laatste twee (of Svejk) ooit nog eens weer probeer.

Spaarrente
In 2010 was de verwachting de spaarrente wel zou gaan stijgen…

De jaren 2009 en 2010 zijn slechte jaren geweest voor spaarders. Zij krijgen tegenwoordig maximaal circa 2,5 procent rente op een gewone spaarrekening. In 2008 bedroeg de spaarrente bij veel banken nog ongeveer 5 procent.

Right. Eind 2016 staat de spaarrente ruim onder de 1% en is vrij opneembaar maximaal 0,8% te krijgen.

spaarrentesinds2005

Risk communication
Gigerenzer

Nog steeds actueel, de Distribution Builder gaat nu in het echt gebruikt worden bij Robeco en Achmea. Benedict Dellaert vertelde daar onlangs op een congres ook over. En er is javascript-versie.

Pen vs PC/Apple

Deed me denken aan: Attention, Students: Put Your Laptops Away.

But the students taking notes by hand still performed better. “This is suggestive evidence that longhand notes may have superior external storage as well as superior encoding functions,” Mueller and Oppenheimer write.

En note taking on Mac books deed me weer denken aan: [via]

classroom-full-of-macs-650x354

Cluedo
Een proefschrift uit 2004 met optimale speelwijze voor Cluedo. Werkt alleen als je mede/tegenspelers ook rationeel zijn, want wat zij vragen/welke hypotheses zij hebben wordt gebruikt voor de voorspelling.

Het proefschrift snap ik niet, het concept wel. Cool!

Dode links
Zaten verder nog wel paar andere aardige tweets tussen, maar de links naar meer info waren dood. Oa:

  • Highest paid NBA player on his team misbehaves roughly 7% more than one who is second-highest paid
  • How much of happiness is controlled by genes? Genetic variation explains 33% of variation in happiness; Male:39%, F:26%
  • http://favimon.com Pokemon with favicons (those little things next to URLs). Fun game & nice concept

 

2 gedachtes over “OTOB #2 December 2010

  1. Pingback: OTOB #3 December 2011 – wilte

  2. Pingback: Oude tweets januari & februari 2010 #OTOB #4 – wilte

Geef een reactie

