Week van Wilte in Tweets – WvWiT #2

Tweede aflevering van de Week van Wilte in Tweets (zie hier WvWiT #1). Mijn voorbeeld heeft zijn eindejaarseditie al gepubliceerd.

Quiz
Met dispensatie (jong is <35 jaar) doe ik ieder jaar -niet onverdienstelijk- mee aan de PubQuiz van JongAFM en JongDNB. Mark Pooters en Florens Voogd maken een deel van de vragen. Daarom leuk om met hen ook deze quiz van het blog van Bank of England te delen.

Beleggingskosten
Interessant artikel over kosten voor beleggingsfondsen. Theoretisch gezien zouden die moeten dalen (of in ieder geval naar elkaar toe groeien) door marktwerking, maar dat gebeurt dus niet. Particuliere beleggers zijn dus (nog) niet kostenbewust genoeg en/of aanbieders maken de producten (te) complex; “funds may optimally react to investor learning by increasing the level of obfuscation (i.e., by making it harder for investors to learn)

Pensioen
Interessant en goede RCT (ook andere Netspar presentaties zijn goed), interessant tegengeluid in pensioendiscussie (we sparen te veel, à la boek van Robin Fransman) en mini-pensioendebat in aanloop naar verkiezingen in maart.

Contra Filter Bubble
Doordat je nu zelf je nieuws op maat kan maken, bestaat het gevaar van de Filter Bubble (hoewel; weing empirisch bewijs voor); je leest alleen nieuws en opinies waar je het mee eens bent. Om dat op pensioengebied tegen te gaan volg ik bijvoorbeeld 50plus-lid @andrevanwanrooy.

En keek ik ook naar de docu van Sunny Bergman (Wit is ook een kleur). Heb ik geen spijt van. Wat ik daar goed aan vond was dat ze heel erg haar best doet zo objectief mogelijk te zijn. Dat lukt niet altijd even goed (maar is misschien juist weer mijn bril), en in het echte kennelijk nog minder:

(nu heb ik laatst ook iets gelezen over een service om mensen te koppelen aan andere mensen die juist vaak oneens zijn. Paar initiatieven, maar handmatig. Zou toch automatisch mogelijk moeten zijn?)

#hetjaarinstukjesvanscreenshots
Erg leuke hashtag waarmee @j_postma het jaar samenvat. Volgtip.

Micha Wertheim
In oktober ben ik naar voorstelling Ergens anders van Micha Wertheim geweest in Theater Ins Blau. Samen met Jeroen Muntinga die ook nog een rol had met de hoofdtelefoon op. Was zeker een ontregelende voorstelling, wel heel knap in elkaar gezet. Ik denk dat ik het achteraf beter vind dan toen ik in de zaal zat. Bij ons liep er volgens mij niemand weg. Wel was er een boze meneer op rij 1 die zich bekocht voelde. Ik had vooral medelijden met zijn vrouw die het zachtjes probeerde te sussen. Voor Iemand Anders (deel 2 van het tweeluik) heb ik op 8 mei 2017 al twee kaartjes. Ben benieuwd.

Geef een reactie

