Oude Tweets Opnieuw Bekeken #1

Nu ik WvWiT (Week van Wilte in Tweets, zie #1) begonnen ben, geïnspireerd door Robert Went, lijkt het me ook aardig om oudere tweets weer eens te bekijken.

In januari 2009 opende ik mijn Twitter-account, maar pas in december begon ik echt er gebruik van te maken. Sindsdien archiveer ik al mijn tweets op wilte.nl/tweetnest waarvoor ik Tweetnest gebruik. Werkt voor me, zeker door de n00b-proof installatiehandleiding , maar is wel een black box voor me.

Mijn zes tweets uit december 2009 zijn nog steeds of weer actueel.

Let op!
In 2009 bleek uit consumentenonderzoek (online vragenlijst) dat de kredietwaarschuwingszin een succes was: een half jaar na introductie kende 90% van de
Nederlanders de zin.

Afdrukken

Begin december 2016 publiceerde de AFM nieuw onderzoek, nu met ook veldwerk; heeft de zin daadwerkelijk effect op gedrag op een website van een kredietaanbieder? (antwoord: nee, leidt niet tot bekijken van meer pagina’s infomatie of een ander aangevraagd leenbedrag).

Ene euro is andere niet
In december 2009 lanceerde de AFM ook het gedragseconomisch spel De ene euro is de andere niet. Ontwikkeld voor het Geldmuseum (dat nu niet meer bestaat). Het spel is nog wel online speelbaar op www.afm.nl/geldmuseum (de link uit de tweet werkt niet meer). De vijf scenario’s uit het spel zijn allemaal gebaseerd op wetenschappelijke artikelen uit de gedragseconomie.

Ik werk nu in het team consumentengedrag bij de AFM, waar we eraan werken om Psychologie steeds meer onderdeel van toezicht te laten zijn. De filmpjes van dit spel zijn nog steeds goed te gebruiken ter illustratie, vind ik. Vooral deze over shoppen en potentiële korting (Gebaseerd op Tversky & Kahneman 1981).

Star Wars
Zeven jaar geleden tweette ik onderstaande link naar Albert-Jan.

En deze maand was premiere van de nieuwste loot aan de Star Wars boom. Rogue One is “Star Wars voor volwassenen” volgens Albert Jan.

Cialdini
In december 2009 beluisterde ik een podcast over Cialdini’s nieuwe boek, de opvolger van Influence: The Psychology of Persuasion (oorspronkelijk in 1984 gepubliceerd). Toen leek dat nog Moments of Power te worden, maar nu weten we dat het Pre-Suasion: A Revolutionary Way to Influence and Persuade is geworden (gepubliceerd in 2016 en ik moet ‘m nog lezen).

2 gedachtes over “Oude Tweets Opnieuw Bekeken #1

  1. Pingback: OTOB #3 December 2011 – wilte

  2. Pingback: Oude tweets januari & februari 2010 #OTOB #4 – wilte

Geef een reactie

